5 tips tegen piekeren

5 tips tegen piekeren
Vroeger kon ik veel piekeren en malen. Ik voelde mij erg moe en opgebrand. Wat ik toen nog niet wist is dat het piekeren en malen door je gedachten wordt veroorzaakt. Het zijn negatieve gedachten. En die dringen zich aan jou op. Ik deel dan ook graag, met alle liefde, mijn tips tegen het piekeren met jou!

 

1.Wordt je bewust van je gedachten

Haha i know, maar ik blijf het zeggen. Wordt je bewust van je gedachten en er gaat een wereld voor je open! Piekeren en maken ontstaat doordat je gehoor geeft aan één negatieve gedachte. Wanneer je ernaar luistert, denkt je ego: zo dat is mooi! En die stuurt nog meer negatieve gedachten naar je toe om naar te luisteren. Die vindt het heerlijk als je er aandacht aan besteed.

 

Weet je niet wat je ego is? Download dan HIER mijn gratis e-book. Daar staat een hoofdstuk in over het ego.

 

2. Acceptatie

Vaak als je aan het piekeren bent, dan twijfel je aan jezelf. Of aan een situatie die opgelost moet worden, maar je weet niet HOE. Dat blijft zich maar in je hoofd afspelen. Accepteer wat er gebeurd is of accepteer wat er nu aan de gang is. Het is zoals het is. Piekeren lost het niet op. Laat het los. Het enige wat je hoeft te zeggen is: ik accepteer dit en laat het los. Woorden zijn krachtiger dan je denkt.

 

3. Leef meer in het NU

Wanneer jij piekert en maalt. Leef je in het verleden of in de toekomst, maar niet meer in DIT moment. Juist dat haalt de schoonheid van dit moment weg, want in dit moment in alles goed. Je kan meer in dit moment leven door je aandacht weer terug te brengen naar wat je aan het doen bent. Ook kan je tegen jezelf zeggen: en we gaan weer verder…

 

4. Schrijf van je af

Ga eens ALLES van je afschrijven. Open word of pak een pen en papier. Ga dan alles opschrijven wat in je op komt. Er is geen goed of fout. Welke gedachtes heb je? Hoe voel jij je? Als je dit gaat opschrijven, ga je eigenlijk van je af schrijven. Zo ga je alles wat meer een plekje geven. Je kan het zo vaak doen als je wilt.

 

5. Focus je op andere dingen.

Zoals ik bij tip 3 al zei: leef meer in het NU. Juist daar zit de kracht in. Merk je dat je piekert en maalt, ga dan iets totaal anders doen. Doorbreek de cirkel. Ga dan eens naar buiten. Of doe een taak waar jij je volle aandacht bij nodig hebt. Zo doorbreek je die cirkel. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je gaat merken dat je ego minder aan het woord is.

 

Wil jij bewust worden van je gedachten? En leren om in DIT moment te leven? Wordt dan HIER lid van mijn online programma. Daar staat een mindfulness training in en nog veel meer!

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *